11 vegan toodet minu köögis

Minult uuritakse päris tihti, et nüüd kui olen vegan (hmm... ma ei ole 100% vegan... pigem olen pro vegan), siis mida ma igapäevaselt söön? Mulle ei ole kunagi meeldinud see idee, et jagada teistega näiteks enda nädala menüüd. Esiteks see ei ole iga nädal sama ja teiseks ei söö ma iga jumala päev kõige eeskujulikumalt, et kellelgi üldse oleks vaja seda näha ja jälgida :D

Seega mõtlesin teiega jagada hoopis tooteid, mida minu köögist alaaaaatiiii on võimalik leida (peaaegu alati). Mäletan, et kunagi erinevad blogijad kirjutasid 10 toiduainest, mis on neil alati olemas jaaa lõpuks leidsin ka mina selle juurde tee. 11st tootest 6 on tegelikult vaid nö veganitele mõeldud. Mitte, et teised neid süüa ei saaks, aga ennekõike on need ikkagi veganitele mõeldud, sest piimatooted / muna on välja võetud ja asendatud muuga.

Ma ei mäleta, et erinevad oad/herned või üleüldse kaunalised, oleks kuulunud minu igapäevamenüüsse. Hakkasingi neid tarbima alles siis kui otsustasin liha menüüst välja jätta. Eks ikka olid oad varasemalt kuskil pajaroas, aga kohe nii, et võtame kätte ja teeme punastest ubadest kotlette?! Ooooei! Tänaseks on erinevad oad minu jaoks asendamatud toiduained. Esiteks on nendes palju VALKU, ehket kui sööd ube, siis ei sure sa proteiinivaegusesse kohe esimesest päevast veganina. Ja mis kõige parem - 400g purk ube/kikerherneid maksab ca üks euro. Täna just poes vaatasin, et Heinz'i punased oad maksavad nibin-nabin üle euro ja kikerherned sama suures purgis midagi 70 sendiga. Öelge veel, et taimetoit on kallis!

Kõige rohkem meeldibki mulle teha ubadest kotlette. Need näevad välimuselt lausa nii tõetruud välja, et vana lihavitsutaja A. isegi vahel küsib, et oi kas tegin talle kotlette ka veel (lisaks muule toidule). Tjah - looda aga! Maitselt on A. kindlasti pirtsakam nende osas, mina aga maitsestan oakotlette nagu tavalisigi kotlette tehes - hakklihamaitseainega (ja muud ürdid).


Minu kõigi aegade kõige paremaks leiuks jääb ilmselt 'Kaste taimetoitlastele', mille leidsin lausa Elva Konsumist. Kes nisujahu ja plastikpurki ei fänna, sellele see toode ilmselt ei sobi, aga hetkeseisuga on see küll üks mu lemmikumaid tooteid, kuna see maitseb täpselt nagu tavaline majonees. JAAAA 400g purk maksab ALLA Euro. Taaskord - oi kui kallis see veganlus on!

Seda on niiii hea panna karutlisalatisse. Kui kunagi panin salatisse nii majoneesi kui hapukoort, siis see taimetoitlaste kaste on just parajalt mahe. Tavaline majonees on minu arust liialt tugeva maitsega, mistõttu sai ka hapukoort lisatud. See on aga täpselt paras. Ja kuna see on umbes miljon korda soodsam tavalisest majoneesist, soovitan juba kasvõi hinna pärast seda järele proovida.
Kunagi olin üks nendest, kes nuttis, et ma ei saaks vegan olla juba selle pärast, et nii väga juustu armastan. Mida rohkem ma vegan tooteid uurin, seda selgemalt on aru saada, et tegelikult tullakse üha enam uute toodetega turule ja vegan juust on imeline! Vähemalt see pitsajuust. Sellist vegan juustu ma veel leidnud ei ole, et istun veiniklaasi ja juustutaldrikuga maha ja naudin. Kui aga tahad hirmsasti pastat juustuga süüa või lihtsalt pitsat teha (või grilljuustuvõikusid!), siis Violife pitsajuust on the way to go! Muidugi see on tõesti "rikkurite" toode, sest 200 grammine pakk maksab natuke alla kahe euro. Sama raha eest saaks ilmselt sooduka ajal kuskilt lausa 400 grammise tavalise juustupaki kätte.

Samas tänu veganlusele olen üleüldiselt veidi teadlikumalt hakanud ikkagi vaatama, mida näost sisse ajan. Kas on vaja nii palju juustu üleüldse süüa? Ei! Seega ei tunne ma ka seda pitsajuustu ostes, et oleks jube suur väljaminek. Pastat juustuga ei söö ma tihti, pitsat ei tee pea üldse ning grillvõikusid söön võib-olla 3x nädalas. Ehket sellest ühest pakist jagub mulle enamasti nädalaks kui mitte kauemaks. Kahju on ainult sellest, et Elvas seda ei müüda. Seega reaalselt tulen hunnikus pakkidega Tallinnast alati.



Ma ei saaks öelda, et olen megasuur või-sõber kunagi olnud. Võileibu ei söönud ma just eriti palju, aga kui avastasin pitsajuustu ja ostsin grillvõileiva masina, tundsin küll võist puudust. Tavaline taluvõi oli ka praktiliselt ainus mitte-vegan toiduaine, mida tõesti igapäevaselt tarbisin (nt paningi pastale või võileivale). Ühel päeval mainiti "Jah, see on vegan" FB grupis, et Keiju tumesinises pakis on täitsa vegan. Jaaaa nüüdsest on ka see meil külmikus. Grillvõileibade jaoks. PS! Tavalise või hinnaga.
Imestasin, et Elva Konsumis üleüldse taimse valikuga lett on. Ja et sealt lausa 4 sorti taimseid koori võis leida. Kui kõik Coop'iks üle läks, tekkisid poelettidele ka Coop tooted, millest üks oli kaerakoor. Ja maksab see vist 99 senti! Mingites kookides ma seda nüüd küll kasutanud pole, aga pasta teeb küll kenasti kreemiseks. Sõbranna isegi mainis, et taimsed koored on kookide sees isegi paremad (ja ta pole vegan). PS! Kaerakoor ja sinep kokku segades pidid imiteerima majoneesi. Ma pole järele jõudnud proovida.


Mitte, et sinep kuidagi erilisemalt vegan toode oleks... aga taaskord kuskil jäi silma, et iga sinep ei olegi vegan. Ma muidugi ei süvenenud asja enam sügavamalt, sest nimekirjast lugesin vaid välja, et sinep mis mulle meeldib, on täitsa vegan. See on nii mõnus ja mahe ning uhan ma seda pea igale roale peale. Okei, päris igale mitte. Kuid kuna postitus on asjadest, mis on mul ALATI olemas, siis sinep on üks nendest.

Ma ei satu enam tihti Säästumarketisse, aga nüüd Tallinnast tulles korra käisin. Möödusin juhuslikult piimaletist (Alpro sojapiim on Säästus nõksa odavam kui Konsumis) ja mida ma näen - OATLY!!! Ma isegi mitte ei hakka enam teisi taimseid piimasid otsima / ostma kuniks seda Säästumarketis jagub. Oatly meeldib mulle nii-nii väga! 

Tegelikult käib siia nimekirja misiganes taimne piim. Ma ei ole nende osas tegelikult väga valiv - olen kõik Elvas silma jäänud läbi proovinud, Tallinnas ka nii mõndagi. Kasutan seda nagunii ainult kohvi sees. Hinnalt on taimne piim vot tõesti kallim kui tavaline lehmapiim. See Oatly maksab nõks alla kahe euro, samas jagub seda mulle nädalaks kui mitte kauemaks. Kõige lähemal lehmapiima hinnale on vist Coopi enda piimad, aga need on mu arust ühed kõige vastikumad, sest need on üle magustatud.


Lihasööjate tugevaim argument, miks PEAB liha sööma, on muidugi, et jääb saamata vitamiin B12. Seega ostsingi prooviks maitsepärmi, mis on rikastatud erinevate B-vitamiinidega (ja veel palju muud head). Lisan seda pea igasse soolasesse rooga. Muidugi on sellel küllaltki spets maitse, mis ei pruugi kõigile meeldida... aga esiteks sa harjud sellega ja tegelikult pole sul vajalikuks päevaseks koguseks seda üldse mitte palju süüagi. Ja niisama FYI, siis ega lihasse vitamiin B12 kuidagi loomulikumalt saa kui lisatud vitamiiniga loomasöödale. Võite ise uurida, ma siin mingit loengut ei hakka sellel teemal pidama.

Praegult mul ainsana ei ole kodus jahvatatud linaseemneid, mis mul üldiselt on alati olemas. Ennekõike kuna need sisaldavad palju oomega-3 rasvhappeid. Loe lähemalt siit. Lisan neid näiteks smuutidesse või pannkookidele. Üldiselt magusatesse roogadesse, sest maitset nendel eriti polegi (kui üldse on). Ja just ikka jahvatatud, sest siis saab organism kõik vajalikud ained nendest ka kätte. Elvas maksis päris korraliku suurusega pakk (äkki 400g?) vist alla 3 Euro, või alla 2... ma ei mäleta hetkel.
Viimase tootena leiab alati mu kodust parapähkleid. Ennekõike sellepärast, et ühest parapähklist päevas piisab selleks, et kätte saada vajalik kogus seleeni. Lihasööjana ma näiteks ei olnud teadlik üleüldse seleenist. Või noh, ma teadsin, et on seleen, aga miks seda vaja või kust ma seda saan - ausõna liha oleks nagu mingi imetoode mis sisaldaks kõiki olulisi vitamiine. Samas puudusid täielikult teadmised, et millised vitamiinid milleks vajalikud on. Pähklid on ikka pähklite hinnaga.
Seega selline nägi välja minu nimekiri. Muidugi leidub mul kodus igapäevaseks kasutamiseks ka pastat, riisi, tatart, kartulit, hapukurki ja palju-palju muud, agaaaa need tundusid nagu liiga tavalised asjad :D

Äkki keegi teist luges seda nimekirja ja sai midagi uut teada ning hoiab nüüd poes käies silmi rohkem lahti ja leiab endalegi midagi uut katsetamiseks. Kuna alles hiljuti lugesin ühe blogija... täiiiiiiiesti totrat postitust vegan teemal, kus üheks "argumendiks" oli kirjas, et veganlus on kallis... siis ausalt ütlen - tule taevas appi! Mis ka ajendas mind seda postitust kirjutama. 

Minu toidukorv on näiteks tunduvalt odavam kui A.le ostetav toidukorv, aga jah, eks see ole kättevõtmise asi, et uurida ja puurida ning aru saada, mis sulle ennekõike maitseb ja meeldib. Kui keegi tunneb, et surun oma veganlust peale, siis saage sellest ka üle. Sööge mis tahate, aga ärge ahnitsege. Tänapäeval pole probleem mitte selles, et inimesed söövad loomaliha ja joovad piima, vaid selles, et nad söövad/joovad seda liiga palju. Mõistusega!

30 comments:

  1. Anonüümne02.02.17 17:33

    Minu pro-veganlus viis mu täna rauavaegusaneemia kahtlusega perearsti ukse taha... jaa oligi hemoglobiin liiga madal ja arst ütles, et kui ma liha ei söö, siis läheb veel hullemaks.. :/

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ega peabki väga hoolikalt jälgima, mida sööd ja kui palju. Samas eks seda peaks ka lihasööjana. Näiteks ühel mu vanaemal on rauavaegus ja ta sööb ikka väga korralikult liha. Ma isegi ei kujuta ette mis mu vereanalüüs ütleks, kuhu ma ikka veel jõudnud pole.

      Kustuta
    2. Anonüümne02.02.17 22:01

      Mulle on päris mitmest allikast silma jäänud fakt, et rauavaegust esineb nii taimetoitlaste kui lihasööjate seas pea võrdselt. Seega peavad mõlemad seda jälgima, mitte ainult taimetoitlased. :)

      Kustuta
    3. Nii on ja tegelikult peaksid ka lihasööjad jälgima sama hoolikalt kust ja kuidas nad kõik vajalikud vitamiinid kätte saavad. Mitte lihtsalt eeldamagi, et liha mingi imedeime oleks, mis endas kõike vajalikku sisaldab.

      Kustuta
  2. A kui palju sa lihasööjana päriselt liha sõid? Tekkis huvi. Kas ja kui tihti tarbisid puhast veiseliha, mis on ju tegelikult nt. ainus, mis hemoglobiiniargumenti toetab? Sest lihaTOODETEST loobumine ei tohiks tervisele tõesti muud kui kasu tuua - seal pole ju mitte midagi mõistlikku ega tervisele kasulikku sees. Selles mõttes on taimetoidu poole vaatamine ja tervislike alternatiivide avastamine absoluutselt põhjendatud ja ma arvan, et rohkem Eesti inimesi peaks seda tegema. Lihtsalt tekkis peas mingi mõttekäik, et kui suur kvaliteetse ja puhta liha tarbija sa enne olid? Mulle tundub lihtsalt, et sašlõki-, sardelli- ja keeduvorstieestlased tunnevadki ennast ilmselt oma toitumisharjumuste süül keskmisest halvemini ja üsna loogiline on, et lihatoodete (sh. suure hulga keedusoola, e-ainete, rasvade, suhkru, mürgiste maitsetugevdajate...) oma elust elimineerimine peakski loogiliselt võttes tooma selle kergenduse ja valgustatuse tunde, mida sa veganina koged. Ma olen küll seda usku, et inimene on omnivoor, aga samas usun oma sisetunde järgi, et meie toidulaud peaks olema vähemalt 80% taimne (kusjuures leian, et inimese põhitoit peaks olema puhas ja poolfabrikaadivaba, maiustused-snäkid v.a. - vahel ikka ju võib), mistõttu on põnev sel teemal kaasa mõelda. :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ega tegelikult ei tarbinudki väga palju. Hakkliha, sink, kana ja lõhe olidki peamised, mida sõin. Sardell, keeduvorst ja nt kananagits ei ole kunagi meie igapäevasesse toidukorvi kuulunud. Ja lihast loobumisele aitas kaasa ka see, et ma lihtsalt ei oska liha väga küpsetada. Mingeid piduroogasid pole huvi teha ja kotlettide tegemiseks ei pea palju teadmisi olema :D

      Kustuta
    2. mul ei ole ka kuigi raske lihata elada - kana on kuidagi eriti mõttetu, siga pigem niisamuti, veist sööme just hgb pärast ja muidugi kala ma pere toidulaualt ei elimineeriks - liiga kasulik. ehkki ma muidugi pole fänn... :P

      Kustuta
    3. Sellistel hetkedel tahaks küll teada täpselt mis minu verenäitajad on. Ehket natukene ajab võdisema see, et peaks sööma veist, et raud oleks korras. Sest üks asi on tõesti see, mis ma loen veganluse ja raua tarbimise kohta, teine asi, mis ta mul praktikas tegelikult siis on.

      Kustuta
    4. Ma ei usu, et sul lambist tekib aneemia kui sul varem polnud :)

      Kustuta
  3. Mina kui peskovegetaarlane olin samuti sunnitud rauapreparaadid tellima...oma õdedele, kel diagnoositi tugev aneemia! Mõlemad on segatoidulised ja liha söövad 2x päevas vähemalt. Endal hgb korras.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Peab ikka ise ka need analüüsid ära tegema. Mitte, et mul hetkel millegi üle kurta oleks (süõ). Kõige rohkem on lihast ja ennekõike piimatoodetest loobumine teinud mul migreeni kergemaks. Mis on taevakingitus!

      Kustuta
  4. Rauda saab näiteks mustast melassisiirupist: http://www.siseminetasakaal.ee/melass. Tarbin seda regulaarselt. Lihasööjana oli pidevalt raua sisaldus veres madal, nüüd veganina on kõik näitajad korras. Absoluutselt ei näe põhjust ka veiseliha süüa. Kui veidikene uurida ja asjad endale selgeks teha, siis on tervisega kõik kõige paremas korras.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Nii hea, et lingi ka kohe panid. Iga natukese aja tagant torkab see sõna mulle silma, aga kunagi pole reaalselt ostma tormanud. Aitäh!

      Kustuta
    2. Jah :) Eks see maitse on üsna tugev ja spetsiifiline (lagritsane). Aga mulle ja minu perele sobib ning pole küsimustki, eelistan seda iga kell lihale. :)

      Kustuta
  5. Ma jälestan veiseliha ja olen seda elus vast 2x söönud. Sealiha juhtun mingil moel tarbima 1-2 korda kuus, mitte rohkem ning kanaliha 3-4 korda kuus maksimaalselt. Kala söön suvel, harva. Tegin aasta alguses veretestid ja kõik näitajad olid ideaalsed. Ei osta mingeid lisandeid (va d-vitamiin) ning ei tarbi ka mingi näitaja järgi, et kas ikka kõik ained olemas. Kuulan keha ja söön mida tunnen, et võiks süüa. Minu menüüst ei ole kadunud mesi, piim ja munad (need saan ma õnneks oma kanadelt) Ja neid tarbin ka pea igapäevaselt. Puu-ja juurvili erineval moel + oad on minu menüüs mitu korda nädalas. Üldiselt olen õppinud tegema endale ja elukaaslasele nii süüa, et hoian liha ja muu roa eraldi, talle panen lihtsalt siis liha taimsele söögile lisaks :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Nagu mu emagi ütleb, siis ega tema ka end kuskile ei liigita - sööb seda, mis parajasti tunneb, et kehal on vaja. Mina enda puhul seda päris kuulata ei saaks, sest mu keha karjub kogu aeg, et söö Brie juustu :D
      Meil on ka A.ga tihti nii, et põhisöök on sama, aga kõrvale teen talle siis liha. Kuigi olgem nüüd ausad, et kui ma teen mingit kikerhernestega karrit ja A. sööb kõrvale veel kana, siis kes meist natuke liiga palju valku tarbib :D

      Kustuta
    2. Ma arvan, et see on kõige õigem kui inimene sööb seda mida hing ihkab :-D Mina olen ka sega söödik aga kui hing ikka ihkab klaasnuudleid hunniku juurikatega siis ega vägisi ka liha ei söö. Ja aneemia on minul probleemiks peale sünnitust ja pole kasu, et liha söön. Alles sain raua ravi ja pidin sama aegselt sidruni vett joome, et paremini imenduks.

      Kustuta
    3. Mina olen ka selle poolt, et iga inimene tõesti söögu, mida tema soovib. Samas tänapäeval on see söömine ikka inimestel tiba metsa läinud, vaadates ainuüksi ülekaaluliste inimeste protsenti maailmas (fakt on, et päris suur protsent on just nimelt tingitud ikkagi ülesöömisest). Samuti on liha- ja piimatoodete liigtarbimine. Seega jah - söögu kõik, mida soovivad, aga ikka mõistusega. Ja siinkohal ei ole ma ka süüta, sest isegi olen mingil hetkel nende toodete tarbimisega üle piiri läinud (ja enesetunne oli vastav).

      Kustuta
  6. Anonüümne02.02.17 20:12

    Aga kas ei ole nii, et raua imendumiseks on vaja c-vitamiini? Jäänud kuskilt meelde..Võin ka eksida.

    VastaKustuta
  7. Anonüümne02.02.17 20:29

    Seleenium on seleen ikka. See raua värk on ses mõttes naljakas, et mu õel kahtlustati ka aneemiat koguaeg, aga lasime tal Synlabis mineraalainete testi teha ja välja tuli hoopis vase puudus.

    VastaKustuta
  8. Eks see raua omastamine on ka igal inimesel individuaalne. Ma söön rohkelt rauarikkaid toite, sh siin mainitud veiseliha, aga mul on alatasa siiski rauavaegusaneemiaga probleeme. Fakt on, et taimsest toidust imendub vähem rauda, sest see pole organismile nii hästi omastatav, aga kui piisavalt palju süüa, siis saab vajaliku rauakoguse kätte küll. Kindlasti pole nii, et rauavaegusaneemia on rangelt taimetoitlaste probleem ja et kui liha sööd, on kõik kõige paremas korras :) Raua ainevahetus on naistel paljuski ka menstruatsiooniga seotud, nii et vahel võib probleem üldse selles peituda - ja noh, organismile väga ei ütle, et yo, veritse nüüd vähem :D Minu probleem on vist liigses kohvi tarbimises, aga ma pigem söön seda musta melassisiirupit, kui loobun kohvist :D

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ma tahaks näha seda päeva kui ma loobun kohvist. Mitte, et ma tegelikult sõltuvuses oleks, aga mulle meeldib kohvi teha ja üleüldse kogu see protsess. Teega ei ole see sama. Niiet ma tõttan ka melassisiirupit tellima.
      Mis puutub sellesse, et taimsest toidust imendub vähem rauda - ma lähen seda nüüd uurima!

      Kustuta
  9. Tänan heade soovituste eest ;)
    Ise hmm.. armastan liha süüa aga toidulauda tahaks vaheldust tuua. Katsetan leiud järgi :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ma usun, et suurema valikuga toidulaud ei tee tõesti kellelegi liiga :)

      Kustuta
  10. Anonüümne03.02.17 19:43

    Aga b12 kuidas on? Minul käskis arst sellepärast hakata liha sööma, et seda saab aint lihast. Tahaksin väga teada kuidas teist sellega? Mina ei kavatse liha sööma hakata!

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Soovitan sul esialgu uurida mis see vitamiin b12 täpsemalt on. Näiteks siit: http://vegan.ee/soomine-elustiil/toitumisinfo/muud-toitumisteemad/loomulikud-b12-allikad/
      Loomad ei tooda seda ise kuidagi loomulikult, vaid nende toitu rikastatakse sellega. Ehket see pole arsti poolt kuigi tark väide, et "seda saab ainult lihast". Sama moodi lisatakse loomasöödale ja täpselt sama moodi võid sina võtta kas siis b12 vitamiine, tarbida b12ga rikastatud toitusid või maitsepärmi. Mina hakkasingi maitsepärmi sellepärast tarbima, kuna paar lusikatäit päevas tagab vajaliku päevase normi b12 vitamiini.

      Kustuta
    2. Anonüümne04.02.17 22:08

      Kahju, et nii palju ..lolle.. arste on. See eesti tudruk kes soomes elab, ka vegan. Rääkis oma vlogis arstist kes d voi c vitamiini vaeguse pärast soovitas patsiendil liha süüa (selleks lihaks oli vist maks). Lihtsalt veider. Veider kuidas arstid külvavad kakat..

      K.

      Kustuta
    3. Dsiisas kraist :D Kumbagi vitamiini ei saa ju lihastki :D

      Kõige rohkem imestangi kuidas eesti arstid nii vastu sellele lihtsalt on. Veganlus ei ole ju niisama mingi "umbluu". See on maailmas reaalselt heaks kiidetud ja kinnitatud, et tagab kõik eluks vajaliku... ja ikka jauravad.

      Kustuta

 

Kuu loetuimad postitused